Odszkodowanie od pracodawcy za wypadek w pracy

Pracownik mo偶e dochodzi膰 od pracodawcy odszkodowania za wypadek w pracy, gdy 艣wiadczenie z ZUS-u nie pokryje wszystkich koszt贸w leczenia poszkodowanego. Jakie warunki nale偶y spe艂ni膰, aby otrzyma膰 pieni膮dze?

 

Kiedy mo偶emy ubiega膰 si臋 o odszkodowanie za wypadek w pracy?

Ka偶dy, podczas wykonywania pracy, mo偶e ulec wypadkowi. Pracodawca ma obowi膮zek odprowadzania sk艂adek dla pracownik贸w do Zak艂adu Ubezpiecze艅 Spo艂ecznych. Ze sk艂adek tych w razie wypadku podczas wykonywania obowi膮zk贸w s艂u偶bowych, wyp艂acane jest nam odszkodowanie.

Obowi膮zek p艂acenia ubezpieczenia wypadkowego, jaki nak艂ada na przedsi臋biorc贸w ustawa, sprawia, i偶 pracownik, kt贸ry uleg艂 wypadkowi w trakcie pracy, ma zagwarantowane odszkodowanie. Mo偶e jednak zdarzy膰 si臋 sytuacja, i偶 艣wiadczenie z ZUS-u nie pokryje wszystkich koszt贸w leczenia poszkodowanego pracownika. W贸wczas mo偶e on domaga膰 si臋 odszkodowania od pracodawcy.

Kiedy przys艂uguje odszkodowanie od pracodawcy?

Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, pracownik, kt贸ry w wyniku wypadku w pracy, dozna艂 uszczerbku na zdrowiu lub rozstrojenia zdrowia, ma prawo ubiega膰 si臋 o 艣wiadczenie pieni臋偶ne od pracodawcy w celu wyr贸wnania doznanej szkody, kt贸rej Zak艂ad Ubezpiecze艅 Spo艂ecznych w ca艂o艣ci nie pokry艂. Odpowiedzialno艣膰 pracodawcy ma bowiem charakter uzupe艂niaj膮cy i z 偶膮daniem odszkodowania mo偶emy wyst膮pi膰 do niego dopiero gdy uzyskamy 艣wiadczenie z ZUS-u.

Je偶eli pracodawca ponosi win臋 za wypadek swojego pracownika, musi pokry膰 koszty jego leczenia, a w przypadku gdy sta艂 si臋 on inwalid膮 wyp艂aci膰 musi sum臋, kt贸ra umo偶liwi mu przekwalifikowanie si臋 do innego zawodu.

Je偶eli pracodawca nie mia艂 wykupionej polisy ubezpieczeniowej, nale偶ne pracownikowi odszkodowanie zobowi膮zany jest on wyp艂aci膰 z maj膮tku w艂asnego.

Zobacz tak偶e: Odwo艂anie od decyzji ubezpieczyciela – WZ脫R PISMA

Jak powinien zachowa膰 si臋 pracownik?

Gdy pracownik zdecyduje si臋, by ubiega膰 si臋 o odszkodowanie od pracodawcy za doznane szkody, musi czeka膰 na rozpoznanie roszcze艅 na podstawie przepis贸w ustawy wypadkowej.

Istotne znaczenie b臋d膮 mia艂y zapisy w protokole ustalenia okoliczno艣ci i przyczyn wypadku przy pracy (tzw. Protok贸艂 BHP) – kt贸ry powinien zosta膰 sporz膮dzony po zg艂oszeniu wypadku przy pracy pracodawcy. Je艣li poszkodowany pracownik nie zgadza si臋 z zapisami protoko艂u mo偶e z艂o偶y膰 do nich zastrze偶enia, kt贸re powinny zosta膰 do protoko艂u za艂膮czone. Powinien tak偶e udowodni膰, i偶 pracodawca ponosi odpowiedzialno艣膰 za wypadek.

Samo potwierdzenie zaistnia艂ego wypadku nie jest wystarczaj膮cym dowodem. Zgodnie bowiem z obowi膮zuj膮cymi przepisami to w艂a艣nie poszkodowany powinien wykaza膰, i偶 poni贸s艂 szkod臋 zdrowotn膮 oraz udowodni膰 zwi膮zek przyczynowo skutkowy pomi臋dzy powstaniem tej偶e szkody a wypadkiem, kt贸ry mia艂 miejsce podczas wykonywania obowi膮zk贸w s艂u偶bowych. Na niekorzy艣膰 pracodawcy uznane b臋d膮 wszelkie zaniedbania zwi膮zanie z nieprzestrzeganiem przepis贸w BHP, kt贸re wyka偶e poszkodowany. Jaki艣 czas temu dosz艂o do wypadku w wyniku kt贸rego pracownik poni贸s艂 艣mier膰. Osoba zatrudniona w sklepie mi臋snym nie otrzyma艂a od pracodawcy specjalnego, metalowego fartucha chroni膮cego klatk臋 piersiow膮. Podczas krojenia mi臋sa, n贸偶 wypad艂 pracownikowi tak niefortunnie, 偶e wbi艂 si臋 w serce. Pracownik zmar艂 na miejscu.

 

鈥濸racodawca ma obowi膮zek dopilnowa膰 aby miejsce pracy, pomieszczenia w budynku oraz wszelkie narz臋dzia wykorzystywane w pracy spe艂nia艂y wszystkie niezb臋dne normy bezpiecze艅stwa, w tym zasady BHP鈥 鈥 m贸wi Magdalena Sopy艂a-Rostek, Dyrektor ds. Likwidacji Szk贸d z Omega Kancelarie Prawne. Dodatkowo Pracodawca odpowiedzialny jest za w艂a艣ciwe przeszkolenie pracownik贸w.

Polecamy serwis: Bezpiecze艅stwo pracy

Co w wypadku gdy win臋 za wypadek ponosi pracownik?

Gdy wypadek jest spowodowany wy艂膮cznie nieprzestrzeganiem zasad bezpiecze艅stwa przez pracownika, poszkodowanemu nie przys艂uguje odszkodowanie z funduszu wypadkowego.

Zgodnie z prawem 艣wiadczenia z ubezpieczenia wypadkowego nie przys艂uguj膮 pracownikowi, gdy wy艂膮czn膮 przyczyn膮 wypadku przy pracy by艂o naruszenie przez niego przepis贸w dot. ochrony 偶ycia i zdrowia wskutek zaniedba艅. Je艣li jednak pracownikowi nie przys艂uguje 艣wiadczenie z ubezpieczenia wypadkowego na skutek jego wy艂膮cznej winy, nadal ma on prawo do 艣wiadcze艅 z ubezpieczenia chorobowego w wysoko艣ci 80%. Win臋 pracownika trzeba jednak wykaza膰 poprzez przedstawienie konkretnych dowod贸w.

Aby uzna膰, 偶e win臋 ca艂kowit膮 ponosi poszkodowany nale偶y dok艂adnie przeanalizowa膰 ca艂e zdarzenie. Tak wiec poza zachowaniem pracownika trzeba wzi膮膰 pod uwag臋 r贸wnie偶 okoliczno艣ci zdarzenia jak np.: zachowanie innych uczestnik贸w wypadku. W przypadku, gdy za wypadek cz臋艣ciow膮 win臋 ponosi pracownik, w贸wczas pracodawca zobowi膮zany jest do tego, aby wyp艂aci膰 poszkodowanemu odszkodowanie za wypadek. Sprawca nie musi r贸wnie偶 naprawia膰 szkody.

Zobacz tak偶e: Kiedy powstaje odpowiedzialno艣膰 odszkodowawcza?

Jak ustali膰 okoliczno艣ci wypadku?

Kodeks pracy zawiera wszelkie przepisy, kt贸re okre艣laj膮, jak nale偶y ustali膰 okoliczno艣ci i przyczyny wypadku. Zgodnie z prawem, zaraz po tym jak pracodawca otrzyma informacj臋 o wypadku, zobowi膮zany jest do tego, aby powo艂a膰 zesp贸艂 powypadkowy, kt贸rego zadaniem b臋dzie ustalenie przyczyn wypadku oraz czy wypadek pozostaje w zwi膮zku z prac膮. Gdy informacje te zostan膮 ustalone, w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku, zesp贸艂 sporz膮dza protok贸艂 ustalenia okoliczno艣ci i przyczyn wypadku przy pracy. Je偶eli ustalenie przyczyn wypadku nie jest mo偶liwe w terminie 14 dni, w贸wczas nale偶y poda膰 w protokole przyczyn臋 op贸藕nienia oraz uzasadnienie. Do protoko艂u g艂贸wnego do艂膮cza si臋 protoko艂y z przes艂ucha艅 poszkodowanego i 艣wiadk贸w, a tak偶e wszelkie materia艂y, dokumenty a tak偶e opinie lekarskie oraz opinie specjalist贸w. Ca艂y dokument udost臋pniany jest poszkodowanemu pracownikowi, aby ten m贸g艂 zapozna膰 si臋 z jego tre艣ci膮. Je偶eli nie zgadza si臋 on z tym co zosta艂o w nim zawarte ma mo偶liwo艣膰 wniesienia do niego uwag i zastrze偶e艅.



skontaktuj sie z nami - pomagamy zawodowo

ocenaocenaocenaocenaocena (5.0) czytajCzytaj wi臋cejczas Opublikowano: 2018-10-15